De Toeterbende

jeugdkorps de roekebinde van muziekvereniging harmonie beetgum

De Toeterbende is het jeugdkorps waarin jonge muzikanten uit de omliggende dorpen met elkaar musiceren. De jeugd wordt hier voorbereid om te spelen in het Harmonie orkest. Jarenlang had elk korps zijn eigen jeugdkorps maar helaas is dat vandaag de dag niet overal meer mogelijk. Voordat de jeugd zelf deze prachtige naam heeft verzonnen, heette het jeugdkorps van Harmonie Bitgum ‘De Roekebinde’. De naam ‘Roekebinde’ is ontleent aan de bijnaam van de inwoners van Beetgum, welke sinds jaar en dag “roeken” worden genoemd. Sinds juni 2019 heten zij dus ‘De Toeterbende’ en ze worden gedirigeerd door Christina van der Bijl.

Schoolproject

In samenwerking met basisscholen in Beetgumermolen heeft de muziekvereniging het zogenaamde schoolproject. Het doel hiervan is om de kinderen zoveel mogelijk met muziek in contact te brengen en het werven van nieuwe leerlingen voor de vereniging. In groep 7 krijgen de kinderen muziekles. De school zorgt voor de accommodatie en muziekstukken en vereniging Harmonie Beetgum zorgt voor de muziekinstrumenten. Tijdens de lessen worden de beginselen van de muziekleer en blaastechniek eigen gemaakt. Talenten kunnen doorstromen naar een aparte muziekklas.

Bij concerten van de Harmonie mogen de leerlingen laten horen wat ze hebben geleerd. In het volgende schooljaar is er de mogelijkheid om het muziekdiploma A te halen. Dit allemaal onder professionele begeleiding van de muziekvereniging. .