Harmonie Beetgum

Al vóór 1898 had de jeugd al plannen om een muziekvereniging op te richten. Op zoek naar geld vonden zij twee notabele inwoners van Beetgum bereid om garant te staan. Op 21 maart 1898 werd in cafe Tolsma in Beetgumermolen een eerste bijeenkomst gehouden. Hierbij werd een tijdelijk bestuur gevormd en de vereniging vormgegeven. Na Koninklijke goedkeuring was de oprichting van Vereniging “Harmonie” Beetgum een feit.

Met het geld van de beschermheren werden de eerste 24 instrumenten aangekocht, de eerste dirigent werd aangesteld en na flink wat repeteren werd op 23 augustus 1898 een eerste serenade gebracht aan de beschermheren.

harmonie-beetgum-begin-1900
Harmonie Beetgum begin 1900

De Harmonie trad voornamelijk op tijdens lokale kaatspartijen, de kroning van koningin Wilhelmina en in het plaatselijke cafe. Vanaf 1900 werd de muzikale omlijsting bij kaatswedstrijden in Beetgum, Beetgumermolen en Engelum een jaarlijkse traditie. Nu nog is de Muziekvereniging verbonden met het kaatsen in deze dorpen.

harmonie-beetgum-1924
Harmonie Beetgum 1924

Door de jaren heen hebben vele dirigenten en leden deel uitgemaakt van de vereniging. Soms was het ledenaantal dusdanig laag dat voor het voortbestaan van de vereniging moest worden gevreesd. Altijd waren er dan weer nieuwe personen die de kar wilden trekken om de vereniging nieuw leven in te blazen, werd geld ingezameld in de dorpen en op zoek gegaan naar donateurs.

Vanaf 1911 deed de Harmonie ook mee aan concoursen die door het hele land werden gehouden. Met het prijzengeld kon de kas dan weer worden aangevuld.

harmonie-beetgum-1930
Harmonie Beetgum 1930

Dat er vele trouwe leden zijn bij de Harmonie blijkt uit het feit dat verschillende leden een speldje mochten ontvangen voor hun 12,5, 25, 40, 50 en zelfs 60 jaar trouwe dienst.

Om jeugd aan te trekken heeft de vereniging een jeugdafdeling: De Toeterbende. In samenwerking met de basisscholen worden leerlingen spelenderwijs enthousiast gemaakt met blaasmuziek. De vereniging stelt instrumenten beschikbaar, zodat zij hier mee kunnen oefenen. Talenten worden begeleid en kunnen een diploma halen, zodat ze mee kunnen doen met het jeugdorkest. De Toeterbende geeft regelmatig uitvoeringen en doet mee aan festivals.

Tegenwoordig laat Muziekvereniging Harmonie Beetgum jaarlijks van zich horen met een breed repertoire op kaatspartijen, dorpsfeesten, concoursen en festivals.

Bekijk HIER alle oude foto’s.