Concert met de Vlecke

Zaterdag 9 november 2019 was het zover, wij mochten een concert geven samen met De Vlecke uit Gorredijk!
Nu zult u denken, hoe komt een korps uit Gorredijk en een korps uit Beetgum nou bij elkaar? Dat zit zo. Beide dirigentes hebben vroeger bij het Nationaal Jeugd Fanfare Orkest gespeeld. Zij kwamen elkaar weer tegen toen De Vlecke in 2016 haar 35-jarig jubileum vierde met een maestroconcert, en Christina daarvan de jury mocht zijn.

De hele middag is er gezamenlijk gerepeteerd (een orkest van dik 50 man zat op het podium!) en er werd tussen de leden van beide orkesten al snel een band opgebouwd. We konden het goed met elkaar vinden en de grapjes vlogen al snel door het orkest, fijn om te zien!
Na de lange maar gezellige repetitie kregen we een lekker patatje in ‘Ons Huis’ want een goede bodem zorgt voor meer energie!

Om 8 uur opende Harmonie Beetgum het concert met ‘De Mars van de 41e Lichte Brigade’.  Na het openingsstuk gingen we verder met Istrian Pictures. Dit is een muziekstuk van Thom Zigterman waarin hij de natuur van Istrië schetst. Daarna speelden we ‘Highlights from Ratatouille’. Dit stuk is gebaseerd op de Disneyfilm ‘Ratatouille’ die over een rat gaat die topkok wil worden. We eindigden ons optreden met ‘Bella Ciao’, een Spaans, opzwepend nummer uit de serie ‘La Casa de Papel’.

Hierna moesten er wat stoelen verplaatst worden want nu was het de beurt aan De Vlecke om het publiek te laten horen wat zij in huis hadden. Dieneke Grieg nam het stokje van Christina van der Bijl over en kwam op de bok (ze is namelijk wat kleiner dan onze dirigente). Het nummer waarmee zij openden was Guardian of my soul, een mooi gedragen muziekstuk. Daarna kwam Arizona, een wat groter werk. Vervolgens speelden zij The Joker waar een solo bij zat voor trombonist Durk Jongsma. De solist leek aan het begin van het muziekstuk te zijn verdwenen, maar gelukkig kwam hij plotseling naast het orgel tevoorschijn toen het gordijntje opzij werd geschoven. Hij speelde alles uit het hoofd en het was prachtig om te zien. De Vlecke eindigde met Leningrad, een muziekstuk wat bij onze leden ook zeer bekend is omdat we dit zelf ook een aantal jaar geleden hebben gespeeld.

Na de pauze stonden er dik 50 stoelen op het podium en de leden van de korpsen kwamen gezamenlijk het podium op. Het was vrij vol en krap, maar ach, dat was ook wel weer heel gezellig. We begonnen met Sempre Unita, waarna we doorgingen met Lord Tullamore. Dit muziekstuk was eigenlijk voor beide korpsen vrij pittig. Maar door de krachten van de secties van beide korpsen te combineren, werd er zowaar een redelijk goed muziekstuk neergezet! De avond werd vervolgd met Yellow Mountains, Selections from Mary Poppins en Highlights from Planes. De avond eindigde met het bekende nummer van Freddy Mercury: Crazy Little Thing Called Love.

Richt van der Werff was deze avond de presentatrice en heeft alles netjes aan elkaar gepraat en ervoor gezorgd dat het publiek begreep waar zij naar gingen luisteren. We hebben genoten van de samenwerking met De Vlecke en wat ons betreft was het een zeer geslaagde avond!