D&S oktober 2021

Nieuws van het jeugdorkest De Toeterbende.

Kortgeleden, op zaterdag 9 oktober, arriveerden de jeugdkorpsleden van De Toeterbende in alle vroegte in Leeuwarden bij de prachtige zalen van De Neushoorn. Zij waren een van de vier korpsen die meededen met het festival dat georganiseerd werd door City of Proms.

De aankondiging werd verzorgd door Richt vd Werff en zij hield ook de praatjes tussen de verschillende muziekstukken door. Bij de muziek werden ook dia’s vertoond. Ze hebben diverse stukken gespeeld en het klonk prachtig. Bij het stuk Wellerman was er een vette solo van Wietse. Knap gedaan hoor. Als ik het goed gezien heb speelt Wietse op bariton. En wie is de jongste van het hele stel? Dat is niet Ruurd maar Jorrit. Het stuk “I feel good” is heel bijzonder vertolkt. De drie drummers kwamen vooraan op het podium zitten, met hun drumstokken, maar zonder slagwerk. Richt vroeg aan de jongemannen: “Elwin, doet de basedrum het wel?” “Idwer, staat de snare goed strak?” “Rudger, staat de HiHat goed op z’n plek?” Dirigente Christina telde af en … daar klonk het geluid van het slagwerk, veroorzaakt door de klanken van de spelers, gevormd door de mond en ook de voeten stampten precies op tijd op de grond. De drumstokken zwaaiden door de lucht op een onzichtbaar drumstel. Dat was zo goed gedaan! Zoiets moet je gewoon zelf zien en horen, het is moeilijk uit te leggen. Eerst hoorden we alleen de drummers, daarna kwamen er steeds meer klanken bij, aan het eind in heel rap tempo deed het hele korps mee. Tijdens de allereerste repetitie van dit stuk klonk er voornamelijk heel veel gelach en gegiechel, haha.

Na deze inspanning was het tijd voor ontspanning. Nou, ontspanning. Op vrijdagavond 22 oktober reed de hele ploeg naar het klimpark Billy de Klimmers aan Dyksterhuzen. Daar was het dus tijd voor een pittige inspanning, maar wel op een hele andere manier dan de inspanning om een instrument te bespelen. De jeugd heeft onder leiding van twee trainers eerst de warming up gedaan. Daarna hebben ze 2 uren gesurvivald en na de cooling down lieten zij zich de patat met kroket en frikandel goed smaken. Het was een geslaagde avond.

Nu nog even iets over het A korps. Wij hadden een dubbelconcert gepland staan, maar dat staat op dit moment helaas op losse schroeven. Ach, alles staat nog in het teken van, ik durf het bijna niet meer te noemen, maar daardoor mogen wij wel met twee korpsen samen in een ruimte/een kerk spelen maar dan mag er geen publiek meer bij. Nou is het met een grote groep mensen spelen heel leuk, maar dan willen wij onze muziek toch graag laten horen aan ons publiek. Misschien worden er nog allerlei kunstgrepen verzonnen, daar hoop ik wel op. Hou dus zelf in de gaten – of – hoe – waar – er een aankondiging van ons eventuele concert komt.

–Op moment van publiceren is duidelijk geworden dat het concert in Ried waar in de laatste alinea over gesproken wordt helaas niet door kan gaan–